Ulusal Taşıt Tanıma Sistemi’nde yoğunluk artıyor: Zaman daralıyor

1 Ocak 2025’te zorunlu hale gelecek Ulusal Taşıt Tanıma Sistemi (UTTS), Türkiye genelinde akaryakıt alımlarında köklü değişikliklere yol açacak. Ancak sisteme geçiş oranlarındaki düşük seviyeler, düzenlemenin sorunsuz uygulanabilmesi için ciddi bir zaman baskısı yaratıyor.

Kimler sisteme dahil Olacak?

UTTS düzenlemesi, bireysel kullanıcıları değil, yalnızca vergi mükelleflerini kapsıyor. Buna göre, ticari ya da işletme amaçlı kullanılan araçların akaryakıt alımlarında Taşıt Tanıma Birimi (TTB) taktırması zorunlu hale gelecek. Yeni sistemle birlikte TTB’si olmayan araçların akaryakıt fişleri, 2025 itibarıyla gider olarak kabul edilmeyecek ve bu araçlar vergi indirimlerinden faydalanamayacak.

Sistem, özellikle kayıt dışı ekonomiyle mücadele ve usulsüz fatura işlemlerinin önlenmesi amacı taşıyor. Gelir İdaresi Başkanlığı (GİB), UTTS’nin tam kapasiteyle devreye girmesi durumunda milyarlarca TL’lik vergi kaybının önüne geçileceğini ifade ediyor.

Geçiş süreci nasıl ilerliyor?

Gelen son verilere göre, sistem kapsamında TTB siparişi veren araç sayısı 1 milyonu geçti. Ancak UTTS kapsamına alınması gereken toplam araç sayısının 8 milyon olduğu göz önüne alındığında, geçiş oranı sadece %13 seviyesinde. Kalan 7 milyon aracın, 31 Aralık 2024 tarihine kadar bu işlemleri tamamlayıp tamamlayamayacağı ise büyük bir soru işareti.

Şu ana kadar 12.667 akaryakıt istasyonundan 4 binden fazlasının UTTS’ye dahil olmak için gerekli işlemleri yaptığı açıklandı. Ayrıca, 400’den fazla teknik ekip sahada aktif olarak çalışıyor ve 1.400 montaj noktası araç sahiplerine hizmet veriyor. Ancak bu altyapı, kalan büyük geçiş hacmini karşılamak için yeterli olacak mı? Bu durum, sektör temsilcilerinin endişelerini artırıyor.

Hızlanması gereken bir süreç

Sistemin getirdiği yeniliklerin olumlu etkileri açık: Kayıt dışı ekonomiyle mücadele, mali şeffaflık ve enerji sektöründe verimlilik. Ancak uygulamada yaşanabilecek yoğunluk ve olası aksaklıklar, bu olumlu etkilerin zamanında gerçekleşmesini zorlaştırabilir.

Geçmişte benzer düzenlemelerde olduğu gibi, araç sahiplerinin başvurularını son günlere bırakma alışkanlığı, sistemin altyapısında gereksiz bir yük oluşturabilir. Bu durum, hem teknik servislerde hem de akaryakıt istasyonlarında uzun bekleme sürelerine ve işleyişte aksamalara yol açabilir.

UTTS neden önemli?

Bu düzenleme sadece ekonomik bir değişim değil, aynı zamanda teknoloji ve dijitalleşme açısından da bir dönüm noktası. Taşıt Tanıma Birimi (TTB), akaryakıt alımlarında otomatik kimliklendirme ve veri paylaşımı sağlayarak, işletmelerin vergi süreçlerini kolaylaştıracak. Bununla birlikte, usulsüzlükleri en aza indirmek ve şeffaflığı artırmak gibi hedeflere ulaşılması planlanıyor.

Sürenin daralmasıyla birlikte araç sahiplerinin işlemlerini hızlandırması gerekiyor. Aksi halde, sistemin uygulanmaya başlanmasıyla birlikte ciddi mağduriyetler yaşanabilir. Özellikle ticari araç sahiplerinin, giderlerini belgelerle kanıtlama ve vergi avantajlarından faydalanma süreçlerinde ciddi sıkıntılarla karşılaşabileceği belirtiliyor.

Geçiş sürecinde işbirliği şart

UTTS, yalnızca işletmelerin değil, ekonominin genel işleyişini de olumlu yönde etkileyecek bir düzenleme. Ancak sürecin başarıyla tamamlanması için, araç sahiplerinden teknik ekiplere, akaryakıt istasyonlarından kamu yetkililerine kadar tüm tarafların işbirliği içinde olması şart. Geriye kalan 1 ay, hem düzenlemeye uyum sağlamak hem de sistemin tüm avantajlarından faydalanmak için büyük önem taşıyor.

EKOVİZYON DERGİ – ekovizyon.com.tr

Facebook Comments

POST A COMMENT.