Sanal caddede de kepenkler kapandı

Bağdat Caddesi ve İstiklal’de yüksek kiralar nedeniyle kepenk indiren dükkanlardan sonra benzer durum e-ticarette de yaşanıyor. Site sayısı 885’e düştü ancak cirolar arttı.

E-ticarette dükkanlar kapanıyor ancak pazar büyüyor. Türkiye’de faaliyet gösteren e-ticaret sitelerinin sayısı son 2 yıldır sürekli düşerken, pazardaki rekor büyüme dikkat çekiyor.

Bilişim Sanayicileri Derneği’nin aylık en az 15 bin ziyaretçisi olan e-ticaret sitelerini baz alarak hazırladığı raporların karşılaştırılması, sektördeki cirosal büyümeyi ortaya koyarken fiziksel olarak ise ciddi bir konsolidasyon geldiğini gösterdi.

Rapora göre son 1 yılda alışveriş sitesi sayısı 104 azaldı. Türkiye’de online alışveriş sitesi sayısının son 2 yıldır sürekli azaldığı da dikkati çekiyor. Site sayısı 2013 yılında bin 263 iken 2014 yılında 989’a geriledi.

E-ticaret pazarında faaliyet gösteren site sayısı geçen yıl da 104 azalarak 885’e düştü. Hem internetten hem de fiziksel mağazalardan satış yapan firmalara ait sitelerin sayısı 272’den 385’e yükselirken, tatil-seyahat sitelerinin sayısı 326’dan 129’a, sadece online satış yapan mağazaların sayısı ise 384’ten 365’e geriledi. 6 olan bahis sitesi sayısı ise değişmedi.

Pazar yüzde 31 büyüdü

Site sayısı azalmasına karşın, pazarın büyüklüğü 18.9 milyar TL’den 24.7 milyar TL’ye çıktı. Bu sonuçlarla Türkiye e-ticaret pazarındaki yıllık büyüme yüzde 31 oldu.

Tatil-seyahat sitelerinin yüzde 36 olan pazar payı ile sadece online satış yapan sitelerin yüzde 34’lük pazar payı 2014’ten 2015’e değişmedi. Hem internetten hem de fiziksel mağazalardan satış yapan firmalara ait sitelerin pazar payı yüzde 1 artışla yüzde 20’ye yükselirken, bahis sitelerin pazar payı yüzde 11’den yüzde 10’a geriledi.

İnternette en çok para tatil ve seyahate gitti

2014’te 326 online tatil ve seyahat sitesinin olduğu pazarda, bu sayı 2015’te 129’a geriledi. Site sayısı yüzde 60’a yakın düşmesine karşın online tatil ve seyahat pazarının büyüklüğü 6.8 milyar TL’den 8.9 milyara ulaştı. Online tatil ve seyahatin e-ticaret pazarındaki payı yüzde 36 oldu. En yüksek büyüme oranına, 2.7 milyar TL’den 3.8 milyar TL’ye çıkarak yüzde 40 büyüyen sahibinden.com, gittigidiyor.com gibi online pazar yerlerinde erişildi. 2014 yılında en düşük büyüme oranına sahip (yüzde 10) online özel alışveriş (üyelik modelli fırsat siteleri) kategorisinde ise 2015’te yüzde 27’lik büyüme gözlendi. Online özel alışveriş sitelerinin pazar büyüklüğü 1.8 milyar liraya çıktı.

Bahise 2.5 milyar TL

Türkiye’de e-ticaret pazarı kapsamında değerlendirilen ve sayısı 6 olan online yasal bahis sitelerinin toplam büyüklüğü, yüzde 22 artışla 2.1 milyar TL’den 2.5 milyar TL’ye ulaştı. 300’ü aşkın sanal mağazayı tek çatı altında toplayan Türkiye’nin ilk para iadeli alışveriş sitesi Avantajix.com’un kurucu ortağı Güçlü Kayral, rekor düzeydeki artışlara karşın, 2014 yılı sonunda yüzde 1.6 olan online perakendenin toplam perakende sektöründeki payının 2015 yılı sonu itibariyle ancak yüzde 2’ye çıkabildiğini belirtti. Gelişmekte olan ülkelerde yüzde 5.1 olan bu oranın, gelişmiş ülkelerde yüzde 7.1 olduğunun altını çizen Kayral, “Türkiye’deki bir başka sorun sanal alışverişlerin avantajlarının tam olarak kullanılmaması” diye konuştu. gazetevatan.com

Facebook Comments

POST A COMMENT.