İstanbul’da toplu taşıma ücretlerine yapılan son zamlar, vatandaşların gündemindeki yerini koruyor. İstanbul Büyükşehir Belediyesi (İBB), Mavi Kart abonman ücretine zam yaparken, aylık geçiş hakkını da 200’den 180’e düşürdü. Son 5 yılda kentteki toplu taşıma fiyatlarının yüzde 669.23 oranında arttığı belirtiliyor.
Son zam ve geçmiş artışlar
İstanbul’da toplu taşıma ücretleri 2020 yılından bu yana hızla yükseldi. Verilere göre, 2020 yılında yüzde 35, 2021’de yüzde 15 ve yüzde 36, 2022’de yüzde 40 ve yüzde 29.10, 2023’te yüzde 51.52, 2024’te ise yüzde 22.19 ve yüzde 28.09 oranında zam yapıldı. Bu artışlarla birlikte tam elektronik bilet ücreti, 2020 öncesinde 2.60 TL iken 2025 yılında 27 TL’ye çıktı.
Son olarak 2025 yılında da zamlar devam etti ve Mavi Kart abonman ücretine yapılan artışla birlikte aylık geçiş hakkı da 200’den 180’e indirildi. İstanbul Ulaşım Koordinasyon Merkezi’nde (UKOME) yüzde 46.09’luk zam teklifi reddedilirken, geçmişteki fiyat artışları tekrar gündeme geldi.
Akaryakıt fiyatlarındaki artış etkili oldu
İBB, toplu taşımadaki fiyat artışlarının temel nedenleri arasında akaryakıt fiyatlarındaki yükselişi gösteriyor. Son 5 yılda benzin fiyatları yüzde 546.41, motorin fiyatları ise yüzde 601.30 oranında artış gösterdi. 2020 yılında 6.98 TL olan benzin fiyatı, 2025’te 45.15 TL’ye, motorin fiyatı ise 6.51 TL’den 45.66 TL’ye yükseldi. Döviz kurlarındaki dalgalanma ve bakım-onarım maliyetlerindeki artışın da ulaşım maliyetlerini doğrudan etkilediği belirtiliyor.
Vatandaşlar, artan toplu taşıma ücretlerinden şikâyet ederken, özellikle Mavi Kart geçiş hakkının düşürülmesi büyük tepki çekti. Kimileri için 200 geçiş hakkı fazla bulunurken, birçok kişi için ise bu rakam yetersizdi. Zamlarla birlikte artan ulaşım maliyetleri, özellikle günlük işe gidip gelen vatandaşlar için ek bir yük haline geldi.
Tartışmalar devam ediyor
İstanbul’daki toplu taşıma zamları, sosyal medyada ve kamuoyunda geniş yankı uyandırırken, belediyenin yeni adımlar atıp atmayacağı merak konusu oldu.