Çin’de turizm altın dönemi olarak bilinen Bahar Bayramı’nın yeni koronavirüsü salgını nedeniyle sönük geçmesi halkı alternatifler aramaya itti. Uzmanların salgının yayılmaması için insanlara evde kalmalarını önerince halk, çeşitli arayışlara yöneldi. Bu dönemde halkın imdadına güçlü internet alt yapısı yetişti. Çünkü, tatil döneminde vizyona girecek birçok film internet platformlarına taşındı. Örneğin, Xu Zheng’in yönettiği Lost in Russia adlı filmin telif hakları Çinli internet şirketi Byte Dance tarafından 100 milyon dolar karşılığında satın alınarak gösterime sunuldu.
Kriz dönemi, mobil ofis, online eğitim, oyun, eğlence ve e-ticaret gibi alanlar için fırsatlarla dolu. Perakende e-ticaret ise bunlar arasında önü en açık olan sektör diyebiliriz. Salgın dönemi, e-ticareti daha da fazla ön plana çıkardı. Sebze ve meyve satın almaktan yemek sipariş etmeye kadar çok sayıda hizmet, Meituan ve Eleme gibi O2O, çevrim içinden çevrim dışına modelini sunan internet platformları üzerinden yapılabiliyor.
Oyun sektörünün büyüklüğü 286 milyon dolara ulaştı
Online oyunlar, evlerine kapananlar, özellikle de gençler için bir kurtarıcı oldu. Arena Game’nin verilerine göre, Bahar Bayramı arife günü olan 24 Ocak’ta oyun sektörünün günlük geliri 286 milyon doları aştı. 2018 yılında yedi günlük Bahar Bayramı tatilinde, AppStore’un Çin genelindeki tüm mobil oyunlardan sağladığı gelir yaklaşık 243 milyon dolardı.
Bunun yanı sıra online eğitime ilgi de bir anda yükseldi. Okulların açılış tarihinin ertelenmesiyle birçok şirket, öğrencilere internet üzerinden ücretsiz dersler sunmaya başladı. Online eğitim sektöründe faaliyet gösteren şirketlere olan ilgi, borsaya da yansıdı.
Salgınla mücadele alanında büyük veri ve yapay zekâ teknolojileri de dikkat çekiyor. Birçok şirket, sahip olduğu teknolojik kapasiteyle gövde gösterisi yaptı. Örneğin Alibaba Cloud, bulut teknolojisiyle desteklenen ‘salgında bilgi toplama sistemi’ tüm verileri toplamak, sınıflamak ve karar alma sürecini desteklemek suretiyle salgın önleme ve kontrol çalışmalarına katkıda bulunuyor.
Çin’in önde gelen arama motoru Baidu tarafından sağlanan veriler, akrabalar ve dostlarla online buluşmalar gerçekleştirmenin ve birlikte eğlenmenin, bu bayramın bir numaralı trendi olduğunu gösteriyor. Veriler, Bahar Bayramı esnasında arama motorunda ‘sıkıntı’, ‘sıkılınca ne yapmalı’ ve ‘evde kalmak’ ifadelerinin rekor sayıda arandığını da ortaya koyuyor. Bu dönemdeki en sıcak tartışma konusu ise ‘evde nasıl eğlenilir’ oldu. Salonda masa tenisi oynayanlar ve evde balık tutanlar büyük ilgi çekti.
Salgın nedeniyle bazı aileler internet üzerinden bir araya gelmeyi tercih etti. Aile fertlerinin veya dostların birlikte online oyunlar oynaması, film izlemesi veya şarkı söylemesi bu yılki bayram tatiline damga vurdu.
|
POST A COMMENT.