Avrasya Tüneli’nden geçmeden önce bilmeniz gerekenler

Avrasya Tüneli’nden geçiş ücreti ne kadar olacak? Tünel nereden nereye uzanıyor ve ne avantaj sağlıyor?

Tünelin faaliyete geçmesiyle birlikte İstanbul’un ulaşım sorununa köklü çözüm üretmesi bekleniyor. Kazlıçeşme-Göztepe üzerinden bir yakadan bir yakaya geçiş 100 dakikadan 15 dakikaya düşecek. Maksimum saatte 70 kilometre hıza izin verilen tünelde, geçiş ücretleri otomobil için 4 dolar+KDV, minibüsler için 6 dolar+KDV karşılığı Türk lirası olacak.

Tünelde çift yönlü ücret uygulanacak ve ücretler Hızlı Geçiş Sistemi (HGS) ve Otomatik Geçiş Sistemi (OGS) aracılığıyla ödenecek. Ayrıca bir nakit gişesi bulunmayacak.

Tünelin açılışı bugün olmakla birlikte resmen 22 Aralık 2016 günü saat 07.00 itibarıyla hizmet vermeye başlayacak. İlk etapta her gün 07.00-21.00 saatleri arasında hizmet verecek olan Avrasya Tüneli 30 Ocak itibarıyla 24 saat hizmete geçecek.

NE FAYDA SAĞLAYACAK?

Tünelin giriş ve çıkış noktalarındaki bağlantı yollarının genişletilmesi ve düzenlenmesiyle trafik daha akıcı hale gelirken, çevre ve gürültü kirliliğinin azalmasına katkı sağlanması hedefleniyor. Söz konusu proje, Kazlıçeşme-Göztepe arasındaki en kısa güzergah olacağı için yakıt masrafı düşecek, havaya salınan zararlı gaz miktarının yanı sıra aracın bakım masrafları da azalacak. Proje internet sitesinde yer alan bilgilere göre yılda 38 milyon litre yaklaşık olarak 160 milyon TL yakıt tasarrufu sağlanacak. Zaman tasarrufu ise yılda 52 milyon saat. Emisyon miktarını da yılda 82 bin ton düşürecek.

İnşaat sürecinde 1,5 milyon TL’lik iş hacmi üretti ve yüzde 95’i Türk olmak üzere 1800 kişi istihdam edildi.

NE KADARA MAL OLDU?
Avrasya Tüneli için toplam yatırım 1 milyar 245 milyon 121 bin 188 dolar oldu. Bunun 285 milyon 121 bin 188 doları özkaynak geriye kalan 960 milyon dolar ise kredi. 960 milyon dolarlık kredi paketi Türkiye’de bugüne kadar gerçekleştirilen Yap-İşlet-Devret Altyapı Projeleri arasında 18 yıl ile en uzun vadeye sahip.

Kredi dağılımının 550 milyon doları doğrudan Avrupa Yatırım Bankası, Avrupa İmar ve Kalkınma Bankası, Kore Eximbank tarafından sağlandı. 210 milyon doları Kore ihracat sigortası kurumları teminatlı. 200 milyon doları ise Türk bankalarının garantörlüğünde. Bu bankalar Yapı ve Kredi Bankası, Türkiye İş Bankası, Garanti Bankası. Kreditör ise Avrupa Yatırım Bankası.

NE KAZANDIRACAK? 

Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı Altyapı Yatırımları Genel Müdürlüğü, projenin tasarımı, inşaatı ve 24 yıl 5 ay işletmesini gerçekleştirmesi için Avrasya Tüneli İşletme İnşaat ve Yatırım AŞ’yi (ATAŞ) görevlendirdi. İşletme süresinin tamamlanmasıyla tünel kamuya devredilecek.

Bu sırada araç geçiş ücretlerinden elde edilecek gelirin kamu ile paylaşımı ve ödenen vergiler sayesinde yılda yaklaşık 180 milyon TL devlet geliri sağlanması öngörülüyor. 

ATAŞ KİMDİR?

Avrasya Tüneli İşletme İnşaat ve Yatırım A.Ş. (ATAŞ), 2009 yılında Avrasya Tüneli’ni gerçekleştirmek üzere kuruldu. ATAŞ, Avrasya Tüneli Projesi’nin finansman, inşaat ve yaklaşık 25 yıl boyunca işletmesinden sorumlu.

Türkiye’den Yapı Merkezi ve Güney Kore’den SK E&C şirketleri, ATAŞ’ın iki eşit ortağı konumunda. Yapı Merkezi, 50 yıllık deneyimi ve birikimiyle evrensel düzeyde öncü projeleri hayata geçiren bir Türk firması.

SK E&C ise Güney Kore’nin üçüncü büyük iş grubu olan ve dünyanın en büyük şirketlerini belirleyen 2016 Fortune Global 500 listesinde 294. sırada yer alan SK Group’un inşaat ve mühendislik kolu.

Yapı Merkezi ve SK E&C,  geçmişte de dünyanın farklı bölgelerinde çok başarılı altyapı ve ulaşım yatırımları gerçekleştirdi. 

GÜNDE 68 BİN ARAÇ GARANTİSİ

Günlük araç trafiği işletmeye başlandıktan bir yıl sonra rejime oturarak 130 bin civarında olacağı ön görülüyor. Yüklenici firmaya verilen garanti ise 68 bin 500 araç.

İNŞAAT SÜRECİNDE NELER OLDU?

Marmaray’ın kardeşi niteliğinde olan metro hattından sonra lastik tekerlekli araçlar için iki katlı inşa edilen tünel projesi için ihale, 12 Haziran 2007’de Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı Altyapı Yatırımları Genel Müdürlüğünce yapılmıştı. Kazlıçeşme ile Göztepe arasındaki Avrasya Tüneli, boğazı geçen mevcut iki köprüyle bağlantılı olarak planlandı.

BAĞLANTI YOLLARI İNŞA EDİLDİ

Avrasya Tüneli’nin 5,4 kilometrelik bölümü deniz tabanı altına özel bir teknolojiyle inşa edilen iki katlı tünelden ve diğer metotlarla inşa edilen bağlantı tünellerinden oluşuyor. Avrupa ve Asya yakalarında toplam 9,2 kilometrelik güzergahta da yol genişletme ve iyileştirme çalışmaları tamamlandı. Sarayburnu-Kazlıçeşme ile Harem-Göztepe arasında yer alan yaklaşım yolları genişletilerek kavşak, araç alt geçitleri ve yaya üst geçitleri inşa edildi.

DEPREM VE TSUNAMİYE DAYANIKLI

Dünyanın önde gelen mühendislik projelerinden olan tünel, 24 saat boyunca güvenli ve kesintisiz trafik akışı için gelişmiş bir sisteme sahip olacak. En ileri tasarım, teknoloji ve mühendislik uygulamalarının ürünü tünel, deprem ve tsunami risklerinden etkilenmeyecek yapıda inşa edildi. Tünel üstün güvenlik özellikleriyle gerektiğinde sığınak olarak da kullanılabilecek. Modern aydınlatma teknolojisi, yüksek kapasiteli havalandırma sistemi, tünelin her noktasından rahatça erişilen özel yangın tesisatı, yangına dayanıklı yüzey kaplaması, acil tahliye sistemleri ve her 600 metrede bir konumlanan emniyet şeritleriyle hizmet verecek.

Tünelde her noktanın 7 gün 24 saat izlendiği kapalı devre kamera sistemi, olay algılama sistemleri, haberleşme ve ihbar sistemleri yer alacak. Yüksek teknoloji altyapısıyla tünel içinde hız kontrolü sağlanacak.

İKİ KATLI DÜŞÜK EĞİMLİ

Modern aydınlatma, yüksek kapasiteli havalandırma ve yolun düşük eğime sahip olması gibi özellikler taşıyan tünelin iki katlı inşa edilmesi, yol güvenliğine sağladığı katkı sayesinde sürüş konforunu da olumlu yönde etkileyecek. Avrasya Tüneli, sis, buzlanma gibi olumsuz hava koşullarında da kesintisiz yolculuk yapılmasını sağlayacak.

Facebook Comments

POST A COMMENT.